ΖΕΥΓΑΡΙ-ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ-ΟΜΑΔΑ
Έχω λάβει πενταετή εκπαίδευση στην Ομαδική Ανάλυση, Οικογενειακή Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους στην Ελληνική Εταιρεία Ομαδικής Ανάλυσης και Οικογενειακής Θεραπείας – η οποία συνεργάζεται με τo Ινστιτούτο Tavistock του Λονδίνου. Δουλεύω με ζευγάρια και οικογένειες από το 2013 σε κέντρα ψυχολογικής υποστήριξης και στο γραφείο μου. Στην Αγγλία δούλεψα για πρόγραμμα απεξάρτησης (RAPt, the Rehabilitation for Addicted Prisoners Trust) μέσα σε φυλακή (Bullington HM Prison στο Bicester λίγο έξω από το Λονδίνο) διεξάγοντας ομάδες.
ΕΝΗΛΙΚΟΙ
Παρακολούθησα εκπαίδευση διάρκειας ενός χρόνου σε Λογικό-θυμική και Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία με το καθηγητή Wayne Dryden (μαθητή του Albert Ellis ιδρυτή της μεθόδου) στο Goldsmiths University στο Λονδίνο. Στο Λονδίνο πήρα και το πτυχίο Ψυχολογίας (City University, London). Αντίστοιχα συμμετείχα σε σεμινάριο στο Ινστιτούτο Beck για τη Θεραπεία της Γνωσιακής Συμπεριφοράς, Philadelphia, ΗΠΑ (CBT για παιδιά και εφήβους) όπου εκπαιδευτής ήταν η κόρη του Aaron Beck και άλλοι αλλά παρόν ήταν και ο ίδιος- επίσης ιδρυτής της μεθόδου. Η Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία και η παραπλήσια Λογικό-Θυμική αποτελούν τις ενδεδειγμένες μεθόδους για αντιμετώπιση διαταραχών άγχους ή κατάθλιψης/ διαταραχών διάθεσης βοηθώντας άμεσα ώστε ο θεραπευόμενος να καταστεί λειτουργικός ως προς την καθημερινότητά του.
Η μέθοδος αυτή διερευνά παγιωμένες πεποιθήσεις ή αντιλήψεις και τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύονται, ο οποίος μπορεί να έχει οδηγήσει σε μία αρνητική εντύπωση που μπορεί να συνάδει λιγότερο ή περισσότερο με την πραγματικότητα. Επίσης διερευνάται ο τρόπος με τον οποίο ο θεραπευόμενος αντιδρά (συμπεριφέρεται) απέναντι στα γεγονότα, ο οποίος τείνει να μην είναι λειτουργικός και συμβάλει αντίθετα στην διαιώνιση του αρνητικού αισθήματος. Η συμπεριφορά αυτή είναι μαθημένη και μπορεί να τροποποιηθεί με την βοήθεια της ειδικού, μέσα από μία νέα διαδικασία μάθησης.
Όσο ζούσα στην Αγγλία εργάστηκα σε κέντρα ψυχολογικής υποστήριξης και απεξάρτησης αλλά και σε κέντρο για θύματα βίας & εγκλήματος. Εξειδικεύτηκα στο να βοηθάω ανθρώπους που υποφέρουν από κατάθλιψη (διαταραχές διάθεσης: μείζων καταθλιπτική διαταραχή, δυσθυμική διαταραχή, διπολική, κυκλοθυμική κλπ.) και άγχος (αγχώδεις διαταραχές: κρίσεις πανικού, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από ιδεοληψίες-εμμονές και καταναγκασμούς, κοινωνικό άγχος, γενικευμένο άγχος και άλλα).
ΕΦΗΒΟΙ- ΠΑΙΔΙΑ
Αποφάσισα να ασχοληθώ και με το θεατρικό παιχνίδι ως θεραπευτικό μέσο. Παρακολούθησα το Μεταπτυχιακό σε Θεατρικές Σπουδές από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, συγκεκριμένα στην Θεατρική Αγωγή. Έχοντας επίσης παρακολουθήσει ετήσιο σεμινάριο του Εθνικού Θεάτρου σε «Τεχνικές εμψύχωσης για θεατρικές ομάδες παιδιών και εφήβων» όπως και προηγούμενα σεμινάρια παίγνιο-θεραπείας χρησιμοποιώ θεραπευτικά αυτές τις τεχνικές σε ομάδες παιδιών και εφήβων όπου οι νέοι μπορούν να «εκτεθούν» σε ένα ασφαλές πλαίσιο και έτσι να ξεπεράσουν τυχόν αναστολές. Δουλεύουν στόχους προσωπικούς και ομαδικούς ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες.
Στην Νέα Υόρκη, στο New York University παρακολούθησα το Μεταπτυχιακό στη Συμβουλευτική & Σχολική Συμβουλευτική -Master of Arts, MA: Counseling and Guidance, School Counseling. Όσο ήμουν εκεί σε δύο διαφορετικά σχολεία (Global Learning Collaborative, High School και Earth School, P.S.64 Elementary School) έβλεπα παιδιά και εφήβους σε ατομικές και ομαδικές συνεδρίες. Τα παιδιά απασχολούνταν από θέματα κατάθλιψης, σχετικά με την οικογένεια, άγχους και πανικού και θέματα διαχείρισης θυμού.
Επίσης διεξήγαγα συναντήσεις με τους γονείς αλλά και παρουσιάσεις στις τάξεις ανάλογα με τις ανάγκες (πχ. θέματα εκφοβισμού, ακαδημαϊκά κ.α.) Ακόμα, εκπαιδεύτηκα (Μετεκπαίδευση Ι: Πρόγραμμα Συμπεριφοριστικής-Επικοινωνιακής Παρέμβασης σε Αυτισμό/ Asperger & ΔΕΠΥ) από το κέντρο εκπαίδευσης Μονορόδι, σε τεχνικές Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς (γνωστή ως ABA: Applied Behavioral Analysis). Οι τεχνικές αυτές συμπεριλαμβάνουν δεξιότητες αυτοδιαχείρισης συμπεριφοράς, μέτρηση και ορισμός απρόσφορων συμπεριφορών και δεξιοτήτων με επιστημονικές μεθόδους, στοχοθεσία και θέσπιση πλάνου, ανώτερες γνωστικές δεξιότητες (επιτελική λειτουργία), δεξιότητες κοινωνικότητας και επικοινωνίας, επιτελικές λειτουργίες ως ομάδες μετρήσιμων συμπεριφορών, επίλυση κοινωνικών και καθημερινών καταστάσεων, μέτρηση και ορισμός απρόσφορων συμπεριφορών και δεξιοτήτων με επιστημονικές μεθόδους, στοχοθέτηση και θέσπιση πλάνου παρέμβασης.
Εργάζομαι λοιπόν, με παιδιά με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (Αυτισμό και /ή Asperger), ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα) και άλλα (πχ σύνδρομο Tourette και τικ, κλπ.) σε συναισθηματικό επίπεδο αλλά και όσον αφορά την εφαρμογή παρέμβασης για τη διαχείριση συμπεριφοράς. Έχω εργαστεί για τέσσερα χρόνια με παιδιά που χρειάζονταν υποστήριξη στο σχολικό πλαίσιο (σε παιδικό σταθμό, νηπιαγωγεία, και δημοτικά σχολεία).
Επίσης εργάζομαι με παιδιά & εφήβους που μπορεί να υποφέρουν από άλλες αιτίες πχ. σχολική φοβία, άγχος, άγχος αποχωρισμού, προσκόλληση, κατάθλιψη, πένθος, εφήβους με άγχος επίδοσης σε μαθήματα, διαγωνίσματα και εξετάσεις, παρεκλίνουσα συμπεριφορά ή άλλα ιδιωτικά σε ατομικές και ομαδικές συνεδρίες.