1 Δεκεμβρίου, 2020 Κωνσταντουλάκη Μαντώ

Ο ΘΥΜΟΣ ΩΣ ΕΘΙΣΜΟΣ

Ο Karim Kassam έχει πραγματοποιήσει έρευνες οι οποίες δείχνουν ότι από όλα τα «αρνητικά» συναισθήματα, υπάρχει ένα που τείνει να μοιάζει με την χαρά στον εγκέφαλο: ο θυμός. Τα μοτίβα ενεργοποίησης του εγκεφάλου όταν κάποιος θυμώνει, μοιάζουν πολύ με αυτά που ενεργοποιούνται όταν βιώνουμε τη χαρά. Ενεργοποιούνται τα ίδια νευρικά κυκλώματα με αυτά που ενεργοποιούνται όταν νιώθουμε ευχαρίστηση ή διέγερση.

Σύμφωνα με την McGonigal (2011), μελέτες που εξέτασαν πώς βιώνεται ο θυμός για παράδειγμα ζητώντας από ανθρώπους να θυμηθούν μια στιγμή που ένιωθαν θυμό ή να σκεφτούν κάποιον που μισούν, δείχνουν να υπάρχει ενεργοποίηση του συστήματος ανταμοιβής, ενώ θα περίμενε κανείς να ενεργοποιείται το σύστημα ή κύκλωμα νευρώνων που ενεργοποιείται όταν κάποιος νιώθει απειλή. Υπάρχει επίσης ενεργοποίηση περιοχών του εγκεφάλου που σχετίζονται με την εικόνα/αντίληψη που έχει κάποιος για τον εαυτό του/της. Υπάρχει αυξημένη ενεργοποίηση σε πολλές περιοχές του μετωπιαίου φλοιού κατά τη διάρκεια του θυμού, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών του μετωπιαίου λοβού που εντοπίζουν τα σφάλματα και των περιοχών που δίνουν μία αίσθηση των αξιών ενός ανθρώπου. Επίσης αυξάνεται η ενεργοποίηση στον προκινητικό φλοιό. Ο προκινητικός φλοιός είναι το μέρος του μετωπιαίου λοβού που σχεδιάζει τη συμπεριφορά των ανθρώπων. Προετοιμάζει τη δράση.

Όσον αφορά το σώμα, ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βαλένθια στην Ισπανία διερεύνησαν για πρώτη φορά τον βιολογικό μηχανισμό της οργής. Διαπίστωσαν πως όταν θυμώνουμε ο καρδιακός ρυθμός επιταχύνεται, η αρτηριακή πίεση αυξάνεται, τα επίπεδα τεστοστερόνης ανεβαίνουν, η παραγωγή κορτιζόλης – της λεγόμενης ορμόνης του στρες – μειώνεται, ενώ παρατηρείται εντονότερη διέγερση του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου (now.24.gr, 2020).

Το να βιώνουν θυμό οι άνθρωποι, μπορεί λοιπόν, να είναι μια εθιστική κατάσταση. Η McGonigal (2011), παρομοιάζει το να δρα κανείς με θυμό με την κατανάλωση ανθυγιεινών αλλά νόστιμων τροφών. Η σύγκριση με την θέαση ενός δελεαστικού φαγητού είναι ένας τρόπος να αντιληφθούμε τι συμβαίνει στον εγκέφαλο ενώ προετοιμάζεται να δράσει πάνω στο θυμό. Τραβάει την προσοχή. Σε κάνει να σκεφτείς ότι κάτι καλό θα συμβεί αν πράξεις με βάση το θυμό, και επενδύεται πολλή ενέργεια σε αυτό.

Σύμφωνα με την Joan Borysenko (1988) για πολλούς ανθρώπους, ο θυμός είναι από τα πιο δύσκολα συναισθήματα. Μπορεί να είναι και λιγότερο κοινωνικά αποδεκτό, αλλά πρέπει να το έχουμε. Χωρίς θυμό, δεν θα επιβιώναμε. Θεωρεί ότι θα πρέπει να προσφέρει κάποια επιβράβευση, αλλιώς δεν θα μπορούσαμε να το εκφράσουμε καθόλου.

Υπάρχουν τέσσερις κλασικές αρνητικές κατηγορίες στο φάσμα των συναισθημάτων σύμφωνα με τον Hayes (2019): ντροπή που κυμαίνεται από αίσθηση ανεπάρκειας έως αναξιοπιστίας, θλίψη που κυμαίνεται από λύπη μέχρι κλινική κατάθλιψη, φόβος που κυμαίνεται από ανησυχία μέχρι πανικού και τρόμου, και θυμό που κυμαίνεται από το να είμαι πολύ ήπια εξοργισμένος μέχρι την οργή. Όταν παρακολουθούμε αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, τα πρώτα τρία τείνουν να είναι δυσάρεστα για τους ανθρώπους – δεν τους αρέσει να τα αισθάνονται. Οι άνθρωποι θέλουν να βγουν από αισθήματα ντροπής ή φόβου ή θλίψης. Όμως, ο θυμός, αρχικά, μπορεί να βιώνεται και ως ανταμοιβή. Ο θυμός μας κάνει να αισθανόμαστε ισχυροί, όχι ένα θύμα.

Είναι σημαντικό να εξερευνήσει κανείς πώς ή σε τι τον/την εξυπηρετεί ο θυμός. Για παράδειγμα, κάποιος θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τον θυμό ως άμυνα κατά της κατάθλιψης. Είναι δύσκολο να αναγνωρίσουμε το προσωπικό κόστος του θυμού εκείνη την στιγμή αλλά και τις μακροπρόθεσμες συνέπειές του στις σχέσεις μας. Η συνειδητοποίηση του κόστους του ανεξέλεγκτου θυμού και η διάκριση του από την υγιή ένταση μπορεί να είναι χρήσιμη. Περισσότερα σε επόμενο άρθρο.

 

Μαντώ Κωνσταντουλάκη
Ομαδική Αναλυτής, Θεραπευτής Ζεύγους & Οικογένειας
EMDR Θεραπευτής 
Αδειούχος Ψυχολόγος, Αθήνα, Ελλάδα
Πιστοποιημένη Σχολική Σύμβουλος στην Νεα Υόρκη, Η.Π.Α.
T:6973336815

 

Βιβλιογραφία

Borysenko, J. (1988). Minding the Body, Mending the Mind. Bantam Books.

Hayers, S.C. (2019). A Liberated Mind: How to Pivot Toward What Matters. Penguin Publishing Group.

McGonigal, K. (2011). The Willpower Instinct: How Self-Control Works, WHy It Matters, and What You Can Do to Get More of It. Penguin.

now.24.gr (2020). Τα 7 σύγχρονα θανάσιμα αμαρτήματα! Retrieved from: (https://now24.gr/%CF%84%CE%B1-7-%CF%83%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B1-%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B9%CE%BC%CE%B1-%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%81%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/ )

Siegel, R.D. (2010). The Mindfulness Solution: Everyday Practices for Everyday Problems. Guildford Press.

 

 

error: Content is protected !!

Στο site μας χρησιμοποιούμε cookies σύμφωνα με την Πολιτική Cookies, για λόγους λειτουργικούς, στατιστικούς & διαφημιστικούς. Επιλέξτε αν αποδέχεστε την χρήση όλων ή μεταβείτε στις σχετικές ρυθμίσεις.

Ρυθμίσεις Cookies

Επιλέξτε τις κατηγορίες cookies που επιθυμείτε να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε. Αναλυτικές πληροφορίες για κάθε κατηγορία μπορείτε να διαβάσετε στην σελίδα Πολιτική Cookies.

ΛειτουργικάΧρησιμοποιούνται για την λειτουργικότητα και την εύρυθμη λειτουργία του site μας. Δεδομένου ότι είναι τεχνικά απαραίτητα δεν έχετε την δυνατότητα να τα απορρίψετε.

ΣτατιστικώνΧρησιμοποιούνται για λόγους παρακολούθησης & βελτιστοποίησης των επιδόσεων του site μας μέσω της ανάλυσης της επισκεψιμότητας. Αποτελούν cookies Τρίτου Μέρους (Google Analytics).

Social Media / ΔιαφήμισηςΤοποθετούνται αυτόματα από Τρίτα Μέρη (πχ Youtube, Facebook) όταν ενσωματώνουμε στο site μας περιεχόμενο ή τεχνολογία τους (πχ youtube video, fb share button). Μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα Τρίτα Μέρη για σκοπούς ανάλυσης και διαφημιστικής στόχευσης.

ΔιαφήμισηςΧρησιμοποιούνται για την παροχή στοχευμένων διαφημίσεων σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα σας. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν από Τρίτα Μέρη (πχ google, facebook) για σκοπούς ανάλυσης και διαφημιστικής στόχευσης.

Άλλα / ΔιαφήμισηςΠεριλαμβάνουν cookies που δεν ανήκουν στις άλλες κατηγορίες. Τοποθετούνται αυτόματα από Τρίτα Μέρη (πχ Google) όταν ενσωματώνουμε στο site μας τεχνολογία τους (πχ Google Maps). Μπορεί να χρησιμοποιηθούν από τα Τρίτα Μέρη για σκοπούς ανάλυσης και διαφημιστικής στόχευσης.